De juiste zorg voor de juiste patiënt op het juiste moment; in het kader van de patiëntenweek werden de teams van de Kwaliteitscel gemobiliseerd op drie Chirec-ziekenhuislocaties om personeel en patiënten te herinneren aan het belang van identiteitsbewaking. Maar wat doet de Kwaliteitscel precies? Wie zijn de leden? En wat is de bedoeling?
De missie van de kwaliteitseenheid is gebaseerd op vier assen:
– Patiënten: tevredenheidsvragenlijsten over opname en ambulante zorg.
– Veiligheid: patiëntveiligheid, incidentcontrole, feedbackcomités, audits.
– Professioneel: Lean Management, tevredenheidsonderzoeken van professionals in de instelling, tevredenheidsonderzoeken (voorschrijvende artsen).
– Partners: tevredenheidsbevragingen van huisartsen.
Risicobeheer
De Kwaliteitscel beheert de stroom van incidentenverslagen. Deze verslagen blijven vertrouwelijk en de anonimiteit wordt volledig gerespecteerd. De feiten worden doorgegeven aan de verantwoordelijken voor de follow-up.
Er zijn ook ervaringsfeedbackcomités die deelnemen aan het proces ter verbetering van de kwaliteit en de veiligheid van de zorg. Het gaat om een groep doelgerichte professionals die elke maand bijeenkomt.
Deze comités analyseren incidenten a posteriori. Ze anticiperen en beheren het probleem om herhaling van ongewenste gebeurtenissen te voorkomen. De gebruikte methode wordt uitgevoerd door een multiprofessioneel team op het terrein, met als doel preventieve acties uit te voeren. Het is een evaluatie van professionele processen en niet van vaardigheden. Het in vraag stellen van praktijken en organisaties is essentieel: het is wat men een positieve foutencultuur noemt.
Kwaliteitsaudits
In de Chirec-ziekenhuizen zien de auditeurs erop toe dat de procedures gevolgd worden en dat de regels worden nageleefd. Ze controleren of de instructies correct worden toegepast en of de activiteiten voldoen aan de eisen van de instelling. Zij zorgen er ook voor dat organisatorische regelingen worden vastgesteld, bekend, begrepen en toegepast. De auditeurs controleren de doeltreffendheid van het gecontroleerde gebied, d.w.z. het vermogen om de doelstellingen ervan te verwezenlijken. Ze wijzen ook punten aan die voor verbetering vatbaar zijn, doen aanbevelingen en ze versterken de good practices om de teams aan te moedigen.
Vaak uitgevoerde audits
Perfusie/verbanden, apparatuur, preoperatieve hygiëne, Quop checklist, hemovigilantie, identiteitsvigilantie, botbank, FRKVA-indicatoren:pijn, fixatie, voeding, doorligwonden, enz.
Lean Management
Lean Management streeft naar prestaties door voortdurende verbetering en het elimineren van verspilling. Productieve taken worden gestandaardiseerd om de werkzaamheden te optimaliseren door overbodige taken te elimineren. Door het Lean-denken wordt elke werknemer betrokken bij het verbeteringsproces. Deze managementaanpak is bedoeld als praktijkgeriche aanpak, omdat alleen directe ervaring met crisissituaties een doeltreffende diagnose kan opleveren. Het uiteindelijke doel van een Lean-analyse is processen te verbeteren via de problemen of zwakke punten die zich voordoen bij de circulatie van de stromen, en ervoor te zorgen dat de menselijke, materiële en technologische middelen verstandig worden ingezet om een optimale efficiëntie te bereiken.
Wie maakt deel uit van de Kwaliteitscel?
Isabelle Cambier, Kwaliteitscoördinator Chirec
Hervé Lignian, coördinator medische kwaliteit Chirec
Afwezig op de foto: Anne Vermote (Delta). Dan, van links naar rechts: Sophia Zaidi (HBW) – Jaël Skweres (Chirec) – Sonia Segers (Delta) – Jennifer Leroy (Delta) – Marilyn Vandenhoute (Chirec) – Anne Trinquart (SAR).